tisdag 1 mars 2011

Blogg- och broderifunderingar

Eftersom min vävning ligger i någon sorts malpåse och jag ägnar mig åt att läsa andras inspirerande boggar, som till exempel Birgittas Utsikt från Vävstugan
som firar två år med bloggvärlden inkl tävling, Ä I A Gart's spännande kedjebroderi som jag är väldigt nyfiken på hur det kommer att utvecklas. Tänk när det dimper ner i min brevlåda... 
Eftersom jag inte är någon van brodös har jag en fråga angående yllebroderi; måste man använda ullgarn just avsett för broderi?
Jag har mängder av vävgarnen i ull men kanske de är förlöst tvinnade för broderandet, vad säger ni som är mer vana?
undrar Meta i kalla natten.

4 kommentarer:

  1. Jag tror man kan använda alla sorters ullgarner. I varje fall gör jag det i mina egna skapelser och det fungerar utmärkt. Men jag vet inte vad "mästarna" säger om det!:-O Roligt att du också är med på kedjebroderiet. Jag har precis lämnat ifrån mig det. Bild finns hos mig.

    SvaraRadera
  2. Hej och roligt att du hittade och tyckte om min blogg, nu har ju jag hittat din också : )
    Jag broderar både med handspunnet och vävgarn, det vävgarn jag har är entrådigt och visst går det av ibland men tar man inte så långa trådar går det bra. Kanske beror det på underlaget också, jag har broderat mycket på tovat som är mjukt och snällt mot tråden.
    Men jag är ingen proffsbrodös, jag gör lite som jag vill. Ska gå en helgkurs i yllebroderier i slutet på mars, då får jag kanske lära mig hur det SKA vara.

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Du han använda vilket garn som helst. Hemligheten är att ta korta trådar då garnet är lösare tvinnat. Jag använder alla sorter och tycker det är fint att mixa! Tror broderiet kommer till dig snart. Det är Sara och Johanna Karlsson som broderar just nu och sedan är det din tur. Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Använd det garn du har! Om man studerar gamla yllebroderier, kuddar och dynor från 1700- och 1800-talen,så ser man att det är en massa olika garner i broderierna. Idag, när det finns materialsatser att köpa, så blir det lätt så att man tror att man måste brodera med en viss sorts garn. Själv använder jag efsingar från sjalvävar. Ibland använder jag redgarn, men garnet är tunnt och det är lätt gjort att man blir lite för petig och noggrann.

    SvaraRadera

Det är fint med kommunikation så lämna ett litet avtryck om du vill, eller en tanke om det väcks någon.