tisdag 25 september 2012

Några moment närmre dags-för-väva-momentet

Nu har jag kommit förbi solvningen och börjat skeda - det rör på sig.
Innan jag började med skedningen städade jag min 90-sked från rost förstås. 2 timmar tog det mig att gå igenom alla rören (som jag behövde). En blåsa på ena fingret, rostiga brallor och en skinande ren sked blev det färdiga resultatet med 180 rör fortfarande rostiga. Matolja blev fina fisken för skeden håller tummarna att varpen klarar sig efter noggrann avtorkning.Konstaterar att det räcker att fönstren har stått öppna och fukt på så sätt tagit sig in. Himla osmart med orostfria skedar - om man hade pengar...

3 kommentarer:

  1. Ja många moment är det innan väven är i gång... det ska bli roligt och se din matta! Jag blev lite nyfiken, när du skrev att du städat skeden. Jag har också ett par gamla skedar som är rostiga och funderar på hur du gör?
    Hälsningar Irené

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det eg. är något att rekommendera mitt städsätt; stålborste och sen gnugga med mattvarpstråd i varje rör. Tog lite lite matolja på vissa ställen och det blev ju bra men varpen blev ändå ful så jag måste dra fram en bit innan jag kommer igång. Det sägs att det går att tvätta men det har jag inte gett mig på. 5-56 har jag också hört men det hade jag ingen. Riktigt rostiga skedar handlar det inte om detta, för sådana har jag också utan att jag tagit i tu med dem.

      Radera
  2. Ja, det låter som ett rikigt pillgöra, men ändå värt att testa! Jag har också några (i varierande grad) rostiga skedar som har många år på nacken. Kan man rädda och använda det man har så är det ju en stor besparing.
    Tack för ditt svar/ Hälsningar Irené

    SvaraRadera

Det är fint med kommunikation så lämna ett litet avtryck om du vill, eller en tanke om det väcks någon.